Uw plichten
Ken ook uw plichten
Naast de genoemde rechten, heeft u ook plichten. Ook deze zijn opgenomen in de WGBO. De regels in de WGBO vormen de basis voor een goede samenwerking tussen u en uw zorgverleners. Daarom is het van belang dat u en uw zorgverleners goed van deze regels op de hoogte zijn. Uit uw rechten als patiënt blijkt wat u van uw hulpverleners mag verwachten. Uit uw plichten daarentegen komt voort wat de zorgverleners van ú verwachten. U moet bijvoorbeeld de rekening van uw behandeling betalen en een zorgverzekering afsluiten (dit staat in de Zorgverzekeringswet). Ook staat in de WGBO opgenomen dat u naar beste weten uw medewerking moet verlenen aan een behandeling waarmee u heeft ingestemd.
Morele plichten
Ook zijn er plichten die niet zijn vastgelegd in de wet. Ze zijn gebaseerd op ‘gewoon fatsoen’. Soms heten ze ‘morele plichten’. Dat maakt ze niet minder belangrijk. Samen met uw rechten geven uw plichten u een basis om samen te werken met uw hulpverleners. Ze geven dus duidelijkheid. Het is om die reden belangrijk dat u niet alleen uw rechten, maar ook uw plichten kent.
Uw plichten niet nakomen
U zult misschien niet altijd in staat zijn uw plichten na te komen. Dat kan te maken hebben met uw aandoening. Daar kunt u in dat geval dus niets aan doen.
Het niet nakomen van uw plichten ligt anders als u bijvoorbeeld uw medicijnen niet meer gebruikt omdat u vindt dat ze u meer hinderen dan helpen. Het is uw keuze om met uw medicijnen te stoppen, maar u moet zoiets wél aan uw hulpverlener vertellen. Als u uw hulpverlener niet vertelt dat u uw medicijnen niet meer gebruikt, kan hij of zij u namelijk geen goede adviezen geven. Dat zal niet bijdragen aan een succesvolle behandeling. Probeer in elk geval altijd met uw hulpverlener te overleggen als u uw plichten niet kunt of wilt nakomen. Hij of zij weet dan in elk geval wat er speelt.
Hieronder zetten we de belangrijkste plichten van u als patiënt op een rijtje.
Zorgverzekering afsluiten
U bent wettelijk verplicht om u te verzekeren tegen de kosten van medische zorg. Deze verzekeringsplicht is vastgelegd in de Zorgverzekeringswet (Zvw). Als u zich niet heeft verzekerd voor ziektekosten, kunt u een boete krijgen. Voor kinderen onder de achttien jaar moet een van de ouders een zorgverzekering afsluiten.
Informatie geven
U heeft de plicht om uw hulpverlener duidelijk en volledig te informeren. Dit is belangrijk omdat hij of zij u dan goede hulp kan geven. Als u bijvoorbeeld voelt dat uw ziekte in hevigheid toeneemt, vertel dit dan aan uw hulpverlener. Hij of zij kan u dan nog gerichter helpen en er samen met u misschien voor zorgen dat de klachten niet erger worden.
Meewerken
Als u heeft ingestemd met een behandeling, wordt er van u verwacht dat u meewerkt aan de adviezen en aanwijzingen die u krijgt. U mag ook niet bewust iets doen wat de behandeling belemmert.
Medicijnen volgens voorschrift gebruiken
Meewerken betekent ook: uw medicijnen volgens voorschrift nemen. Dus: in de juiste hoeveelheid en op het juiste tijdstip. U moet ook melden wanneer u last heeft van bijwerkingen of wanneer uw gezondheid verslechtert.
Respect voor uw hulpverlener
Uw rechten zorgen er voor dat u als patiënt wordt gerespecteerd. Andersom zorgen uw plichten er voor dat u uw hulpverlener respecteert. Wederzijds respect is nodig om goed met elkaar samen te werken. Dat is ook de enige manier om u te helpen.
Respect betekent ook een aantal praktische dingen:
- dat u uw hulpverlener betaalt (meestal gebeurt dit via de zorgverzekeraar en merkt u er weinig van)
- dat u de privacy van uw hulpverlener respecteert
- dat u het beroepsgeheim van uw hulpverlener respecteert (en bijvoorbeeld niet gaat vragen naar andere mensen die bij uw hulpverleners onder behandeling zijn: zij mogen hier immers niets over zeggen)
- dat u met uw hulpverlener overlegt bij meningsverschillen, klachten of andere problemen
Een behandelaar kan soms de behandeling stoppen
Soms heeft een behandelaar het recht een behandeling stop te zetten, ook als deze nog niet is afgelopen. Dit mag alleen als de behandelaar hiervoor zwaarwegende redenen heeft. We noemen deze hieronder.
- U gedraagt zich onheus of agressief naar de behandelaar of anderen die bij de behandeling zijn betrokken. Voorbeelden van zulk gedrag zijn dat u een behandelaar - of anderen die bij de behandeling betrokken zijn - uitscheldt, bedreigt of beledigt.
- U weigert aan de behandeling mee te werken. U neemt bijvoorbeeld uw medicijnen niet, terwijl u al vaak heeft beloofd dit wel te doen. Of u houdt u steeds opnieuw niet aan afspraken. De behandelaar kan u in zo’n geval onmogelijk op een goede manier behandelen.
- U weigert voortdurend de rekening te betalen. Ook in dat geval mag een behandelaar de behandeling stoppen.
Nationale Zorgnummer Patiëntenfederatie Nederland, Adviespunt Zorgbelangen
Heeft u een vraag of een klacht over de zorg? Neem contact op met het Nationale Zorgnummer van de Patiëntenfederatie Nederland (030 - 297 03 03) of met Adviespunt Zorgbelang (0900 – 243 70 70).