Cliëntenraad

Elk ziekenhuis heeft een 'cliëntenraad'. Deze bestaat uit (ex)patiënten en andere betrokkenen.

Cliënten: (ex)patiënten en naasten

IS_146.jpgMet een cliënt bedoelt de wet iedereen die gebruik maakt van de diensten van een zorginstelling. Daar horen ook de naasten bij. Het gaat dus niet alleen om de (ex)patiënten maar ook hun directe omgeving.

Cliëntenraad

De hoofdtaak van een cliëntenraad is om de leiding van een zorginstelling advies te geven over het beleid. Die adviezen zijn niet vrijblijvend: de leiding van een zorginstelling moet er echt iets mee doen. Voor bepaalde zaken geldt een ‘verzwaard adviesrecht’. Dit betekent dat de leiding verplicht is vooraf advies te vragen over een onderwerp. Als het besluit afwijkt van het advies van de cliëntenraad, moet een speciale commissie van ‘vertrouwenslieden’ beslissen of het ziekenhuis het besluit toch mag uitvoeren.

Dit verzwaarde adviesrecht geldt vooral voor adviezen die direct met de patiëntenzorg te maken hebben.

Voorbeelden

  • Het uitbesteden van de voedselbereiding aan een cateraar
  • Het wijzigen van de regels rondom de ziekenhuishygiëne
  • Het openen of sluiten van een recreatieruimte
  • Het wijzigen van de bezoekregeling van een afdeling
  • Het wijzigen van een klachtenregeling
  • Het aanwijzen van leden van de klachtencommissie

Wat heeft u aan een cliëntenraad?

Mensen kunnen bepaalde onderwerpen bij de cliëntenraad aan de orde stellen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u vindt dat de ziekenhuiskeuken meer biologische producten moet gebruiken, dat de openingstijden van het winkeltje in de hal te krap zijn of dat in het algemeen de wachttijden op de polikliniek te lang zijn. Het gaat dus niet over dingen die alleen voor u van direct belang zijn, maar ook voor andere mensen in het ziekenhuis. U kunt over zulke onderwerpen contact opnemen met de cliëntenraad. Deze heeft altijd een contactpersoon: de naam kunt u vragen aan het personeel of aan iemand van de afdeling patiëntenvoorlichting.

Klachten

De cliëntenraad is er niet voor individuele klachten. Daarvoor bestaat een klachtencommissie. Zie daarover de folder over de klachtenregeling die u heeft gekregen of vraag hiernaar bij de medewerkers of de afdeling patiëntenvoorlichting.

Meer informatie

Over het werk van de cliëntenraad is meer informatie te vinden op de website van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg, www.ncz.nl.