Uw plichten

Tegenover uw rechten staat een aantal plichten. Hier krijgt u informatie over uw plichten.

Ken ook uw plichten

Naast de genoemde rechten, heeft u ook plichten. Ook deze zijn opgenomen in de WGBO. De regels in de WGBO vormen de basis voor een goede samenwerking tussen u en uw zorgverleners. Daarom is het van belang dat u en uw zorgverleners goed van deze regels op de hoogte zijn. Uit uw rechten als patiënt blijkt wat u van uw hulpverleners mag verwachten. Uit uw plichten daarentegen komt voort wat de zorgverleners van ú verwachten. U moet bijvoorbeeld de rekening van uw behandeling betalen en een zorgverzekering afsluiten (dit staat in de Zorgverzekeringswet). Ook staat in de WGBO opgenomen dat u naar beste weten uw medewerking moet verlenen aan een behandeling waarmee u heeft ingestemd.

Morele plichten

Ook zijn er plichten die niet zijn vastgelegd in de wet. Ze zijn gebaseerd op ‘gewoon fatsoen’. Soms heten ze ‘morele plichten’. Dat maakt ze niet minder belangrijk. Samen met uw rechten geven uw plichten u een basis om samen te werken met uw hulpverleners. Ze geven dus duidelijkheid. Het is om die reden belangrijk dat u niet alleen uw rechten, maar ook uw plichten kent.

Uw plichten niet nakomen

U zult misschien niet altijd in staat zijn uw plichten na te komen. Dat kan te maken hebben met uw aandoening. Daar kunt u in dat geval dus niets aan doen.

Het niet nakomen van uw plichten ligt anders als u bijvoorbeeld uw medicijnen niet meer gebruikt omdat u vindt dat ze u meer hinderen dan helpen. Het is uw keuze om met uw medicijnen te stoppen, maar u moet zoiets wél aan uw hulpverlener vertellen. Als u uw hulpverlener niet vertelt dat u uw medicijnen niet meer gebruikt, kan hij of zij u namelijk geen goede adviezen geven. Dat zal niet bijdragen aan een succesvolle behandeling. Probeer in elk geval altijd met uw hulpverlener te overleggen als u uw plichten niet kunt of wilt nakomen. Hij of zij weet dan in elk geval wat er speelt.

Hieronder zetten we de belangrijkste plichten van u als patiënt op een rijtje.

  • Zorgverzekering afsluiten. Zonder zorgverzekering bent u niet verzekerd tegen de kosten van de medische zorg. Uw verzekeringsplicht is vastgelegd in de Zorgverzekeringswet (Zvw).
  • Informatie geven. Uw hulpverlener kan u alleen goede hulp geven als u hem of haar duidelijk en volledig informeert over uw gezondheid, allergieën, eventuele bijwerkingen enzovoort.
  • Meewerken. U mag niet bewust iets doen wat de behandeling belemmert. U moet de adviezen en aanwijzingen die u krijgt opvolgen en de medicijnen volgens voorschrift innemen.
  • Respect voor uw hulpverlener. Wederzijds respect is nodigvoor een goede samenwerking met uw hulpverlener - en dat is ook de enige manier om u te helpen. Respect betekent ook een aantal praktische dingen als tijdig betalen en het eerbiedigen van de privacy en het beroepsgeheim van uw hulpverlener.

Een behandelaar kan soms de behandeling stoppen

Soms heeft een behandelaar het recht een behandeling stop te zetten, ook als deze nog niet is afgelopen. Dit mag alleen als de behandelaar hiervoor zwaarwegende redenen heeft.

Nationale Zorgnummer Patiëntenfederatie Nederland, Adviespunt Zorgbelang

Heeft u een vraag of een klacht over de zorg? Neem contact op met het Nationale Zorgnummer van de Patiëntenfederatie Nederland (030 - 297 03 03) of met Adviespunt Zorgbelang (0900 – 243 70 70).